Ular cedera telan biawak ‘berduri’

KUALA PILAH - Seekor ular tedung selar cedera setelah biawak yang ditelannya itu ‘berduri’ hingga menembus kulit badan reptilia tersebut.
Ketua Operasi Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kuala Pilah, Sarjan Majeran Lon berkata, pasukannya menerima panggilan kecemasan jam 11.48 pagi dan tiba di lokasi 12 tengah hari di Jalan Satu Kampung Parit Batu 23 ½ Parit Seberang, semalam.
“Kami dimaklumkan, ular tedung selar sepanjang 3.5 meter itu berjaya menelan seekor biawak di kawasan rumah seorang penduduk di kampung tersebut.
“Bagaimanapun, badan biawak itu dipercayai terbelit dengan dawai pagar.
“Ular yang kelaparan menelan biawak itu hingga mendatangkan kecederaan pada badannya akibat tercucuk dawai pagar tersebut,” katanya.

Kata Majeran, walaupun reptilia berbisa itu cedera, ia tetap menyelinap keluar dari kawasan rumah pengadu berkenaan.       
Pembedahan dilakukan ke atas ular tedung selar.
“Pengadu yang dikenali Mohd Faiz, menghubungi APM setelah mendapati ular tedung selar itu tersangkut pada pagar rumahnya.
“Bertindak atas aduan itu, kami berjaya menangkap ular seberat tujuh kilogram tersebut selama 10 minit sebelum membawanya ke Pejabat Veterinar Kuala Pilah untuk mendapatkan rawatan.
“Pihak Veterinar berjaya membuang dawai pagar tersebut dan kini ular tedung selar itu dikuarantinkan dalam sangkar sebelum diserahkan kepada Jabatan Perhilitan daerah,” katanya memberitahu operasi itu dianggotai empat anggota.
Sementara itu, Pegawai Veterinar daerah, Azli Alias berkata, atas dasar prihatin, pihaknya sedaya upaya membantu menyelamatkan ular tedung selar itu.    
Majeran (kiri) memegang ular tedung selar yang berjaya ditangkap di Kampung Parit Batu 23 ½ Parit Seberang, semalam.
“Kami telah melakukan pembedahan dan mendapati seekor biawak dan segumpal dawai pagar sepanjang kira-kira dua meter melilit badan biawak itu.

“Setelah berjaya mengeluarkan biawak bersama dawai itu, bahagian yang dibedah dijahit semula dan reptilia itu berada dalam keadaan selamat. Kemudian ia diserahkan kepada APM,” katanya. - Sinar Online

Comments